Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC3605252   Les dificultats del processament sensorial a l'escola
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/8/2024 - 21/8/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   30DA Les dificultats del processament sensorial a l'escola
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   40
  
Descripció i   Metodologia:   Sabies de la importància del desenvolupament sensorial? Sense una bona base de la piràmide del desenvolupament sensorial, la resta de la piràmide no es sostén. I per això que treballem amb tots els sentits, amb el cos i el moviment, per reforçar tot el desenvolupament de base, així donant-li a l’infant una nova oportunitat d’obtenir una
plena maduració. La qual l’ajudarà a controlar el seu cos, la seva conducta, les seves
emociones, com es relaciona amb els altres i com aprèn.

L'objectiu del curs es basa en capacitar de coneixement i eines a totes les persones adultes que es relacionen amb el infants amb possibles dificultats del processament sensorial i així, millorar el seu rendiment en les activitats quotidianes, la seva participació en l’entorn i la seva qualitat de vida.

Podràs adquirir nous aprenentatges que t’ajudaran a entendre la naturalesa de les
dificultats dels nens i nenes, facilitar l’encaix entre les seves habilitats, les activitats escolars i així per tant canviar algunes de les expectatives que educadores tenen envers al comportament de l’infant a l’escola.

La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

  
Objectius   ● Adquirir coneixements sobre la Teoria de la Integració Sensorial.
● Reflexionar sobre el desenvolupament de l’infant.
● Conèixer i reflexionar sobre el processament i la modulació dels estímuls sensorials amb infants normo típics i amb autisme.
● Reflexionar la importància del joc, coneixent les seves diverses àrees.
● Reflexionar sobre la importància que té el moment del pati.
● Detectar quan es necessari derivar l’infant a un Terapeuta Ocupacional.
  
Continguts   Mòdul 1: La teoria de la integració sensorial.
▪ Què és la Integració Sensorial: Definició i conceptes.
▪ Senyals d’alerta.
▪ Aspectes fonamentals de la integració sensorial.
▪ Recomanació de contes.

Mòdul 2: Àrees del desenvolupament que es poden veure afectades pels trastorns de la integració sensorial.
▪ Atenció i agitació psicomotora.
▪ Desenvolupament del llenguatge.
▪ Aprenentatge acadèmic
▪ Control postural
▪ Comportament.
▪ Activitats de la vida diària: Alimentació.

Mòdul 3: L’escola.
▪ Quines adaptacions en l’aula poden ajudar als estudiants amb dificultats del processament sensorial.
▪ Una aula sensorialment intel·ligent podria ser...
▪ El pati: incentivar la participació activa dels i les alumnes.

Mòdul 4: El joc: Principal ocupació en la infància i principal activitat de desenvolupament.
▪ Definició.
▪ Àrees del joc.
  
Formador/a   Ariadna Granados Serrano
  
Avaluació   Pla d’avaluació de l’activitat:

-Activitat fòrum: 20%
-Activitat anàlisi: 20%
-Activitat adaptacions aula: 25%
-Activitat pati: 35%

Tasques d’aprofitament que el o la participant haurà fet:

1. Fòrum: Alguna vegada has tingut algun alumne o alguna alumna amb dificultats del processament sensorial? Com has actuat com a mestre? I l’escola?
En cas de no haver tingut cap cas, creus que després de saber una mica més sobre la integració sensorial has pogut tenir algun infant a l’aula i no l’has pogut detectar? Com actuaries ara?
2. Analitzar i comprendre com estan impactant les dificultats que presenta un infant.
3. Quines adaptacions a l’aula podrien ajudar als i les alumnes amb dificultats del
processament sensorial?
4. Reflexió: El pati com una aula més. Fes un esquema del pati de la teva escola i
reflexiona en quan a les següents preguntes.
a. El moment del pati hauria d’inculcar alguna cosa?
b. Els elements del pati son adequats per cada edat?
c. Quins aspectes del desenvolupament potencien?
d. Quin tipus de relacions fomenten?
e. Quin tipo d’esport afavoreix?
f. Hi ha varietat d’oportunitats?
g. Es integrador? Es inclusiu?
h. Ofereix el que els nens necessiten a nivell social, sensoriomotor, emocional?
i. Quin paper tenen els docents en el moment del pati?
-VIDEO: Després de visualitzar el vídeo.
▪ Els infants aprenen alguna cosa a l’hora del pati? Per que no s’aprofita i s’utilitza com part de l’educació dels i les alumnes?
▪ Creus possible un pati així? Creus que els hi pot aportar beneficis? Quins?
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Infantil - Primària
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).